Voorjaarsevenement 2018

EEN BOEIEND BEZOEK AAN NAUTISCH IJMUIDEN

Drie stalen roldeuren van 72 meter breed (een flatgebouw van 20 verdiepingen), 10.000 ton damwand (even zwaar als de Eiffeltoren), 7.500 ton buispalen (het gewicht van een kudde van 1250 olifanten), 25.000 ton wapeningsstaal (het gewicht van 63 jumbojets), 290.000 m3 beton (het volume van 116 olympische zwembaden) en 2000 ankers. Dit is globaal het ‘boodschappenlijstje’ voor de constructie van wat eind 2019 de grootste zeesluis ter wereld moet opleveren. Maar dan moet er ook nog zo’n 4.500.000 m3 grond zijn afgevoerd, genoeg om de Johan Cruijff Arena twee keer mee te vullen ...

Deze indrukwekkende cijfers vatten goed samen met welk gigantisch project men momenteel in IJmuiden bezig is. Een project waarover we tijdens het Voorjaarsevenement op 20 april met een bezoek aan het Sluis Haven Informatie Punt (SHIP) uitgebreid werden geïnformeerd.

We werden bij SHIP ontvangen door Cor Oudendijk (jvi 1962). Cor zou de hele dag optreden als onze gastheer en hij deed dat als gebruikelijk met veel verve. Hij moest daarvoor wel twee verschillende petten opzetten: in de ochtend die van voorzitter van de raad van commissarissen van de roemruchte voetbalclub Telstar (Telstar is ook exploitant van SHIP), in de middag die van voorzitter van het bestuur van het IJmuider Zee- en Havenmuseum. Het leverde Cor in ons dankwoord aan het eind van de dag het predicaat ‘Koning van IJmuiden’ op.

Cor startte ons bezoek met een algemene inleiding, qua inhoud en ‘toonhoogte’ goed afgemeten op het gezelschap oud-kwekelingen. In zijn presentatie zette hij met fraai beeldmateriaal onder meer de huidige werkzaamheden af tegen die tijdens de bouw van de eerste sluis rond 1870. Vervolgens werden we in twee groepen rondgeleid door SHIP, waarbij we ons aan de hand van aansprekende presentaties, fraaie animaties en inzichtelijke maquettes een goed beeld konden vormen van de vele zaken die spelen bij de voorbereiding en aanleg van dit enorme ‘waterstaatswerk’. Tijdens de lunch op de bovenverdieping van SHIP kregen we met uitzicht op de werkzaamheden nog eens een goed beeld van de schaalvergroting die in de toegang tot het Noordzeekanaal ophanden is.

Na de broodjeslunch begaven we ons naar het Zee- en Havenmuseum in het in 1916 geopende gebouw van de vroegere Visserijschool aan de Havenkade. Ook hier heette Cor Oudendijk ons welkom en schetste in zijn inleiding de historie van het gebouw en de aard en ontwikkeling van de museale collectie. Verdeeld in drie groepen werden we vervolgens door het museum rondgeleid, ons vergapend aan vele bekende en minder bekende nautische relikwieën, veelal stammend uit de periode dat we zelf nog actief zeevarende waren. De collectie bleek verrassend uitgebreid en divers, en maakte vele herinneringen los. De nauwkeurig nagebouwde scheepsbrug en radiohut gaven evenzeer aanleiding tot nostalgische bespiegelingen.

De boeiende en leerzame dag werd als gebruikelijk afgesloten met een hapje en een drankje. De diverse loftuitingen die wij voor de organisatie mochten ontvangen delen we graag met Cor Oudendijk en de betrokken medewerkers van SHIP en het Zee- en Havenmuseum.

Vincent Ligthart (jvi 1960) en Kees Polderman (jvi 1965)

VJE-15.jpg

VJE-1.JPGVJE-2.JPGVJE-3.JPGVJE-4.JPGVJE-5.JPGVJE-6.JPGVJE-7.JPGVJE-8.JPGVJE-9.JPGVJE-10.JPGVJE-11.JPGVJE-16.jpgVJE-12.JPGVJE-13.JPGVJE-14.JPG